„Když jsem si nechala uvázat kytku, vždy jsem měla chuť ji předělat,“ prozrazuje Jindřiška jeden z důvodů, proč si otevřela vlastní květinářství. „Nic jsem neuměla,“ vzpomíná na své začátky, kdy procházela velkou životní změnou a učila se ze zahradnických časopisů a metodou pokus-omyl.
Její úplně první zakázkou bylo 15 růží pro kamaráda odnaproti. „Strašně dlouho mi trvalo je uvázat, klouzalo mi to v rukách. Měla jsem to tak za půl hodiny. Dneska? Zvládnu růže uvázat za 3 minuty, možná míň,“ směje se.
Hned od začátku se v Děčíně chytla, což přisuzuje nejen štěstí, ale i svému nadšení. „Nepamatuju si, že bych to kdy chtěla vzdát. Chodila jsem do práce natěšená a často tam byla do noci. V začátcích jsem všechno na krámku dělala sama. Poté se ke mě přidala kolegyně Markéta, která mě naučila strašně moc technických věcí,“ popisuje.
Právě po příchodu Markéty se jako tým začaly zapojovat do národních soutěží, kde to nakonec Jindřiška dotáhla až na mistryni republiky 2019. „Téma ročníku mi sedlo – Fantasy filmy. Alenka v říši divů, Malý princ jako tajná disciplína, ve které jsem zvítězila, Narnie, Harry Potter. Tyhle pohádky pro dospělé miluju. Byl to pro mě velikánský úspěch, ale další ambice nemám. Baví mě hlavně můj obchod. Jsem krámkový florista,“ dodává s úsměvem.
Za svůj největší úspěch však Jindřiška nepovažuje titul z národní soutěže, ale fakt, že se k nim zákazníci vracejí a květinářství doporučují dál. „Se spoustou zákazníků máme přátelské vztahy. Máme z toho s kolegyní Soňou strašnou radost, protože my nejsme úplně standardní květinářství a ani nejsme úplně standardní prodavačky,“ prozrazuje Jindřiška. „Nemáme úplně rády, když nám zákazníci povídají do toho, jak máme kytky vázat. Já, když přijdu do restaurace a objednám si svíčkovou, tak taky nejdu do kuchyně a neříkám kuchaři, jak ji má vařit. Nám stačí, když nám zákazníci dají základní informace. Jakou květinu chtějí jako ústřední, do jaké barvy máme kytici uvázat a za kolik. Zbytek ať nechají na nás. A je pro nás úspěch, že se zákazníci vracejí, jsou spokojení a respektují náš způsob prodeje,“ objasňuje.
To ale není to jediné, čím se Květiny Jindřiška odlišuje od ostatních. „Cíleně vybíráme trochu jiné kytky než ostatní. Spousta zákazníků miluje gerbery, lilie a podobně. My tyto květiny nemusíme, a proto máme v obchodě spíš nestandardní druhy a vyhledáváme i trošku jinou barevnost. Máme rády kombinaci starorůžové, fialové a barvy, kterým říkáme mrtvé maso – nevýrazné,“ popisuje.
S kolegyní Soňou je spojuje i zalíbení v lučním kvítí, které si dokonce sami pěstují. „Mám zahradu, na které si pěstuji trvalky a od jara do podzimu pořád něco zkouším. Když v přírodě vidím kytku, která se mi líbí, dám jí do vázy. Pokud vydrží týden nebo 14 dní, hned ji máme v prodeji,“ pokračuje. „Používáme hodně i bylinky – mátu, meduňku, šalvěj. Pro zákazníky je to přidaná hodnota, protože kytka nejen hezky vypadá, ale ještě voní a mohou si kousek té vůně odnést domů,“ vysvětluje Jindřiška.
Zajímá vás, jaké květiny se prodávají v Květiny Jindřiška nejvíce? I tuhle odpověď jsme pro vás zjistili.
Zkuste si nyní tipnout, co nám Jindřiška odpověděla na otázku: Která květina je podle vás nedoceněná?
„Karafiát. Je to nádherná květina, která vydrží, má neskutečnou škálu barev a některé i voní. Cenově se drží na stabilní úrovni a myslím si, že je strašná škoda, že je spojována s komunisty. Snažíme se lidi naučit, aby měli karafiáty zase rádi a že existují i jiné druhy než červené,“ zmiňuje.
„Trendy v květinovém světě existují, ale nemění se tak rychle jako móda. Ve světě teď frčí mandžety a papíry. Náš styl to není. Na obchod to někdy dám kvůli ochraně, ale občas vidíme kytice, kde je víc papíru než květin, a to se mi nelíbí.“
Změny jsou podle Jindřišky patrné především u svatebních kytic. „Převislé kytice se už skoro nedělají, drátování a mikrofony jsou pryč. Nevěsty chtějí lehké, rozvolněné vazby. Chvíli jelo boho s trávami, to už ale ustoupilo. Kromě klasické bílo-zelené jsme vázali i tmavé vínové až do černa nebo barevné mixy. Barvené květiny třeba modré růže rozmlouvám a nabízím přirozeně modré druhy,“ dodává.
Jak už jsme zmiňovali na začátku, Jindřišku možná neznáte z Děčína, ale ze sociálních sítí určitě. Její nejsledovanější video vidělo na Facebooku a Instagramu více než 695 tisíc lidí.
Na sítě přitom začala tvořit spontánně. „Netušila jsem, že by se to v rámci marketingu mělo. Jsme stará škola a prostě nás to začalo bavit. Některé situace se nám v květinářství pořád opakují, a tak jsme si říkali, že je natočíme,“ usmívá se. „Od začátku za námi lidé chodili a říkali, že je to super. Postupně jsme do toho zapojili i zákazníky.“
Kromě vtipných videí přidala postupně Jindřiška i edukační obsah. „Občas píchneme do vosího hnízda. Zákazníci si totiž často neuvědomují, že v supermarketu koupí deset tulipánů za 59 Kč, ale my jim je za takovou cenu nabídnout nemůžeme. Na videu jsme ukázali, jak vypadá tulipán ze supermarketu a tulipán od St. Gabriel. Mají jinou gramáž a jsou jinak veliké,“ ukazuje.
Jako St. Gabriel jsme největším dodavatelem Květin Jindřiška a spolupracujeme již řadu let. „Se spoluprací jsem maximálně spokojená. Ráda jezdím do vašeho velkoobchodu v Praze a komunikuji s obchoďačkou Adélou, se kterou si velice rozumíme. Vždy je k dispozici.
Spolupracujeme ale i s vaším skvělým řidičem Kubou, který je rychlý, věcný a bezproblémový. Chválím také váš přehledný web, na kterém se perfektně nakupuje,“ uzavírá Jindřiška náš rozhovor slovy, která nás zahřála na srdci.
Jindřiščin příběh je velkou inspirací a dokazuje, že i bez floristického vzdělání se můžete zařadit mezi špičky v oboru. Stačí si udržet nadšení, najít svůj styl a spolehlivého partnera, kterým se rádi staneme my v St. Gabriel. Zaregistrujte se do našeho velkoobchodu a pracujte s tím nejlepším sortimentem rostlin, květin, dekorací a dalších potřeb pro floristy.