Co vás na vaší práci nejvíce imponuje?
Rychlost květinového obchodu – je obrovská a vše se neustále vyvíjí směrem k automatizaci a robotizaci. Baví mě stavět se čelem novým výzvám, naslouchat svým zákazníkům a hledat cesty, jak plnit jejich přání. Hodně se teď soustředíme na budování komunity, jsme si vědomi, že je většina našich odběratelů s námi již dlouhá léta, někteří dokonce od samého začátku. Proto jim to chceme oplácet a neustále jim připomínat, jak moc si jejich přízně vážíme. K takovým účelům má mimo jiné sloužit i náš nově otevřený prostor Cash & Carry na okraji Prahy, kde se chceme se zákazníky setkávat a oslavovat jedinečnost květin i našeho svazku.
Jak jste přišel ke květinám a co bylo tím zlomovým momentem, který zasel semínko vaší vášně?
V prostředí obchodu s květinami se díky rodičům pohybuji už od dvanácti let. V osmnácti jsem začal jezdit kamionem pro květiny na burzu do Holandska, kde jsem každý týden seděl fyzicky na aukci a nakupoval. Asi po roce jsem to měl tak nakoukané a naučené, že jsem se do toho chtěl pustit sám. Stačilo jen vyřídit administrativu k nákupu, tedy nákupní kartu a účet v nizozemské bance, a začal jsem nakupovat.
Takže to je tak jednoduché?
Říkám stačilo, ale nebylo to vůbec jednoduché – v té době to byl takový malý zázrak, že se nám to podařilo. A taky jsem to nebral na lehkou váhu. Žil jsem dva roky kousek od květinové burzy a žil jen nakupováním květin. Od rána do večera jsem byl na burze, nakupoval, balil květiny do kamionů a rozvážel je k zákazníkům. Z tohoto období těžím do dnes a cítím, že to byl ten zlomový moment, kdy se ze mě stal opravdový obchodník s květinami.
Co byla ta největší wow věc, kterou jste se díky burzám naučil?
Nejprve to bylo vše nové o květinách, a jak funguje poptávka po různých druzích. Samozřejmě také samotná burza v Aalsmeeru – to je nepopsatelný zážitek, a kdo to nezažil, nepochopí. Dnes je pro mě nejvíce fascinující, že jsme se díky perfektnímu zvládnutí nákupní techniky a pochopení logistických procesů za 10 let posunuly z garáže na top květinového hráče v České republice a na Slovensku. Samozřejmě ambice jsou stále větší, a tak se snažíme své služby neustále zkvalitňovat, abychom se mohli pořád posouvat dál.
Jak to na burzách vypadá teď? Jak se pohybují ceny květin a jaké jsou cenové rozdíly mezi různými odrůdami a kvalitami květin?
Ceny květin určuje klasicky poptávka a nabídka. Ceny se mohou lišit až o stovky procent, což je dané sezónou, svátky, jako je Valentýn, Den matek, Den žen a podobně, stejně tak ale proměnnými, jako jsou počasí, kurzy měn, cena spotřebních komodit... Těch aspektů jsou desítky. V posledním období to byla například cena plynu, cena nafty, ale také protivládní demonstrace, při kterých dojde k blokádě letiště a najednou je výpadek sortimentu. Ten se musí nahradit jiným a to výrazně zvýší cenu. Může to být opravdu cokoliv, před několika lety aktivní sopka na Islandu ochromila leteckou přepravu a zamávala s cenami květin.
Při stanovování ceny hraje roli určitě také vzácnost či oblíbenost určitého druhu. Jak vzniká cena v tomto ohledu? Kdo rozhodne o ojedinělosti dané květiny?
To je otázka spíš na pěstitele, ale obecně je květina vzácná a ojedinělá, pokud je o ní větší poptávka, než nabídka. Je to dáno například ojedinělou barvou nebo unikátním mixem více barev, novým tvarem, extra velkým květem, prostě nějakou zvláštností. Lidé touží po originalitě. Stejně tak má na cenu vliv sezónnost. Obecně a logicky platí, že v zimním období je květin méně a ceny tedy šplhají nahoru. S přibývajícím sluncem je větší nabídka a cena jde častěji směrem dolů.
Když vyrážíte na burzu, víte přesně, co budete nakupovat? Nebo víte, že potřebujete růže, ale o konkrétním typu se rozhodnete až při dražbě podle kvality, ceny, nabídky?
Tohle je téma na knihu, ale ve zkratce: Rozhoduje sezóna, poptávka a nabídka. Na prvním místě je pro nás kvalita, sortiment a až pak cena. Máme ověřené pěstitele, se kterými spolupracujeme pravidelně, a víme, že je jejich produkt kvalitní. Stejně tak za ta léta už víme, co zákazníci chtějí, a ty produkty musíme mít. Snažíme se o co nejširší sortiment, ale vše musí být v rovnováze, tak aby se zboží rychle prodalo a mohlo přijít zboží čerstvé. Zároveň musíte při nákupu myslet i na logistiku. Kamiony nesmí jezdit poloprázdné a v Holandsku nemůže žádné zboží zůstat. Proto pro mě osobně hraje v nákupu obrovskou roli cit pro sortiment a množství.
Jak je to s online účastí na burze? Změnila nějak průběh dražení a nakupování?
Určitě, díky možnosti vzdáleného nakupování KOA můžeme nakupovat z jednoho místa na více aukcích najednou. Fyzicky na aukci dnes sedí už jen ti staří matadoři a těch je jen hrstka. Když jsem byl nedávno na aukci v Rijnsburgu, bylo mi z toho smutno. Dřív to tam žilo, tribuna byla zaplněná několika stovkami lidí, rušno jak na tržišti a mělo to ten opojný náboj a energii. Dnes je to hodně sterilní. Všichni sedíme u počítače a nakupujeme z kanceláří. Na druhou stranu nám to samozřejmě rozšiřuje možnosti. Je velké množství nákupčích z celého světa, nákupy se tak drolí na menší jednotky a je to výhodnější pro pěstitele. I naši větší zákazníci dnes nakupují na KOA a my jim jen zajistíme transport. Hodně se toho změnilo, ale i tahle nová forma nákupu je zajímavá a můžeme se v lecčem zlepšovat.